26 mars 2007

"Att låtsas som ingenting"

På spanska finns uttrycket hacerse el sueco, vilket ordagrant översatt betyder "att spela svensk". I praktiken betyder det "låtsas som ingenting," "låtsas som om det regnar," eller "spela oskyldig". Jag hittade t o m ett blogginlägg som reder ut begreppet. Även på Expressen kultur skrivs det om begreppet.

Men det det är framför allt(!) titeln på en ganska känd kubansk långfilm från 2001 där man möjligen känner igen namnen Eduardo del Llano som manusförfattare och Enrique Molina som skådespelare. Tack vare en blog som heter De näst sista dagarna (gissa själv vad titeln syftar på) hittade jag denna film på Google video. Det är alltså hela filmen Hacerse el sueco på 1:45 som man kan kolla på. Jag har själv inte sett den ännu, och den är otextad, så det är lite av en utmaning. Håll till godo!

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer:

Pingat på intressant.se

Jag har placerat min blogg i Linnéstaden på bloggkartan.se