24 april 2007

Kubafestival och Castro-dokumentär

Nyligen kom beskedet från granskningsnämnden att temakvällen om Fidel Castro fälls på grund av att den stred mot kravet på opartiskhet. Av de filmer som visades har jag bara sett Oliver Stones film Comandante, och den är väl inte direkt kritisk. Vill man se ett oförblommerat positivt hyllningsepos så rekommenderar jag filmen "Fidel: The untold story" från 2001. Jag klarar inte av att se den Jesus-bild av Castro som målas upp där, men det innebär inte att jag vill hindra andra från att se den.

Däremot så tänkte jag ge exempel på några andra dokumentärfilmer och artefakter som SVT skulle kunna ha visat för att ge en lite mer varierad bild av Kuba och Fidel Castro (han utgör ju helt och hållet den kubanska revolutionen). Via Anna Ardins blog fick jag tips om en kubafestival som börjar i Stockholm redan nu på onsdag 25 april. Bland annat visar de spelfilmerna Before Night Falls (baserad på Reinaldo Arenas självbiografi med samma namn, som också finns på svenska), och Fresa y Chocolate ("Jordgubbar och choklad"). Båda filmerna har ett homosexuellt tema. Den förstnämnda filmen vore otänkbar att visa på Kuba. Den andra visas på biografer där, men har såvitt jag vet aldrig visats på kubansk teve.

Just temat homosexualitet har en mycket speciell roll i den kubanska revolutionen. Jag har läst att Simone de Beauvoir efter att ha besökt Kuba uttalade att "Kuba har inga judar, de har homosexuella istället". Det verkar svårt att belägga det men jag tänkte publicera några dokument från det glada sextiotalets Kuba som kanske kan kasta visst ljus över saken. Idag får vi nöja oss med dokumentären "Dåligt uppförande" (Mauvaise Conduite) från 1984, där bland annat Reinaldo Arenas får komma till tals. Via intervjuer och journalfilmer får man följa hur regimen förföljer "samhällets paria", hur de blir behandlade av polisen och hur livet i fängelset ter sig. Bland annat är det en ganska lång sekvens från massutvandringen via hamnen Mariel, det som skildras i inledningen av filmen Scarface med Al Pacino.


Av kubafestivalen framgår det också att det kommer att vara en politisk debatt ledd av Sveriges främsta kubakännare, Thomas Gustafsson som i höstas gav ut en 700 sidor tjock bok om Kuba. Han har även några intressanta artiklar som man kan läsa direkt på sajten.

Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer:

Pingat på intressant.se

Jag har placerat min blogg i Linnéstaden på bloggkartan.se