18 augusti 2008

I snabbköpet

Här är ytterligare ett telefonsamtal som spelats in av Fonomemecos. Man måste känna till att på Kuba finns det två olika valutor, en som kallas "Peso Cubano" eller "Moneda Nacional" och som är den valuta man får lön i och betalar vissa grundläggande utgifter med, som t ex telefon och elräkningar. Sedan finns det hårdvaluta, "Divisa" eller "Peso Convertible", som går att växla mot vanliga internationella valutor som t ex US Dollar. Den används i de butiker där det finns något att köpa, på restauranger, nattklubbar, hotell och så vidare. Priserna där är i nivå med vad vi européer är vana vid, men för kubaner, som har en månadslön på motsvarande knappt 15 dollar är det förstås orimliga priser. Som framgår av en av bilderna nedan är det ungefär vad ett kilo kubansk ost kostar.

---

— Snabbköpet, hur kan jag stå till tjänst?

— Hej, är det snabbköpet "Los Marinos"?

— Ja.

— Hör här, kamrat, jag ringer för att jag behöver några av era produkter och jag skulle vilja höra mig för lite om priser och om dom finns inne, osv.

— Det beror på, vilka produkter gäller det?

— Okej, jag letar efter tomatpurén "Vitanova", majonnäsen "Doña Delicia", smöret "La Vaquita", toalettpapper om ni har och kondenserad mjölk av märket "Nela".

— Toalettpapper har vi inte. Kondenserad mjölk, La Nela, den finns inte längre. Tillverkningen har flyttats till Río Saza. Den kondenserade mjölken kallas "La Niña" nuförtiden. Smöret "La vaquita" tillverkas inte heller, det är smöret "Del arte" som tillverkas nu.

— Men, det tillverkas väl här på Kuba?

— Ja.

— Ah, så bra. Så..., hur mycket kostar det?

— Ungefär samma som tidigare, en och trettio, en och tio.

— Och tomatpurén Vitanova?

— Vitanova har vi inte just nu. Det finns olika varianter av tomatpuré men just Vitanova har vi inte.

— Men de tillverkas här på Kuba, eller hur?

— Jodå.

— Och skurtrasor?

— Ja, skurtrasor har vi.

— Hur mycket kostar de?

— 75 centavos.

— Och de tillverkas också på Kuba, eller hur?

— Just det, i princip alla produker vi säljer är kubanska.

— Perfekt. Så då kan jag betala med kubanska pengar, eller?

— Nej, vi handlar med hårdvaluta.

— Va, allt i dollar?

— Allt är i hårdvaluta.

— Men kom igen nu, compadre. Hur är det möjligt att produkterna är kubanska, att vi får betalt i kubansk valuta och att vi måste betala kubanska produkter i dollar?

— När ni säger "vi", vem menar ni då?

— Jo, "vi", vi kubaner, vi som bor här på Kuba och inte har tillgång till dollar!

— Men, ursäkta, kom ni kanske hit igår, kanske?

— Nej, jag kom inte hit igår, och dessutom är jag trött på all den här skiten. Förklara en sak för mig: hur tror ni att vi kubaner som tjänar så dåligt ska kunna betala våra produkter i dollar?

— Därför att det är en del av landets politiska system.

— Men för tusan, här kan man ju inte klara sig, compadre. Om jag köper toalettpapper så kan jag inte köpa mat. Om jag köper mat så kan jag inte köpa skurtrasor för att tvätta golvet, och om jag skulle lyckas köpa både mat och skurtrasor så har jag inte råd att köpa toapapper för att torka mig i arslet!

— Men seså, så här har det bestämts av den kubanska staten. Ni kan vända er till vilken myndighet som helst på kommunal, regional eller nationell nivå, hur ni än vill.

— Men hör här, det är väl ändå inte mitt fel att jag har fötts på Kuba?

— Tja, de här sakerna får ni ta upp med vem ni vill, men inte med oss.

Om allt fungerar kan du använda denna mediaspelare för att lyssna på samtalet i original:

— Supermercado, buenas tardes.

— Sí, buenas, ¿es el supermercado "Los Marinos"?

— Sí.

— Mire, compañero, lo estoy llamando porque necesito unos productos, allí, quiero saber los precios si los tienen allí.

— Depende, ¿qué productos son?

— Bueno, ando buscando el puré de tomate Vitanova, la mayonesa Doña Delicia, mantequilla la Vaquita, papel de baño si tienen, ah, y leche condensada Nela.

— Papel de baño no tenemos. La leche condensada Nela, no hay ya. La producción pasó a Río Saza. Se llama "La niña" ahora la leche condensada. La mantequilla "La Vaquita" tampoco se está produciendo, es mantequilla "Galaxia" la que se produce ahora.

— Pero, ¿está hecha aquí en Cuba?, ¿no?

— Sí.

— Ah, muy bien. Oiga, ven acá, ¿qué precio tiene?

— Es aproximadamente el mismo que tenía, $1.30, $1.10.

— Y el puré de tomate Vitanova.

— Vitanova en estos momentos no tenemos. Existen varios productos de puré de tomate pero Vitanova no hay.

— Pero, eso lo fabrican aquí en Cuba, ¿no?

— Sí, sí.

— ¿Y frazada de piso?

— Sí, frazada de piso tenemos.

— ¿Qué precio tiene?

— 75 centavos.

— También fabricada en Cuba, ¿no?

— Si, sí, el grueso de la producción que comercializamos nosotros es cubano.

— Perfecto. Entonces puedo pagar com pesos cubanos, ¿no?

— No, nosotros trabajamos en divisa.

— ¿Todo en dólares?

— Todo es en divisas.

— Venga acá, compadre. ¿Cómo es posible que los productos sean cubanos, que a nosotros nos paguen en pesos cubanos y tengamos que comprar los productos cubanos en dólares?

— Cuando usted dice "a nosotros", ¿a quién se refiere?

— Sí, a nosotros, nosotros los cubanos, los que vivimos aquí en Cuba y que no tenemos acceso al dólar.

— Pero, usted, disculpe, ¿usted llegó ayer, por casualidad?

— No, yo no llegué ayer, chico, de hecho estoy cansado de tanta basura. Explícame algo: ¿cómo cree usted que los cubanos ganando la mierda que ganamos podemos comprar nuestros productos en dólares?

— Porque es parte de la política nuestra.

— Oye aquí no hay quién viva, compadre. Si compro papel de baño, no puedo comprar comida. Si compro comida no puedo comprar frazada para limpiar el piso, y si logro comprar la comida y la frazada no puedo comprar el papel ni para limpiarme el culo.

— Por favor, es una política del Estado Cubano. Se puede usted dirigir a cualquiera de las instancias del gobierno municipal, provincial, nacional, como usted desee.

— A ver, dime algo: ¿qué culpa tengo yo de haber nacido en Cuba?

— Bueno, esas cosas las habla usted con quien mejor le parece, pero no con nosotros.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack for intiresnuyu iformatsiyu

Pingat på intressant.se

Jag har placerat min blogg i Linnéstaden på bloggkartan.se