27 juli 2009

Kubas kulturrevolution

När det gäller kulturrevolutioner kanske man i första hand tänker på den i Kina på 60-talet då rödgardisterna städade bort allt kulturellt arv som kunde ha ett negativt inflytande på befolkningen. Det där kanske känns länge sedan men här på Kuba pågår fortfarande en liknande purifikation som jag sett flera exempel på.

Idag passerade jag en skivaffär här i Santiago de Cuba och gick in och frågade efter någon skiva av Issac Delgado (en av Kubas mest berömda sångare och orkesterledare). Det var förstås ingen slump eftersom jag visste att han hoppade av för något år sedan, dvs han var på turné och brydde sig inte om att resa hem igen. Expediten gav faktisk ett ovanligt rakt och entydigt svar: — Han är förbjuden här på Kuba och hans musik finns inte längre att köpa. Och så konverserade vi lite kring detta och hon förklarade att rent praktiskt går det till så att när ryktet sprids om att en artist har hoppat av så rusar folk till butikerna för att hinna köpa ett sista exemplar innan återstoden dras in av myndigheterna. Jag försökte fråga om inte någon av de andra musikartisterna protesterade mot detta men den frågan tror jag inte ens att hon riktigt förstod. Man skulle ju kunna tycka att det vore enkelt för Los Van Van, Charanga Habanera, Bamboleo, Sur Caribe och de andra megagrupperna att till exempel ställa in sina konserter i en månad i protest mot denna kulturterror, men någon sådan solidaritet tycks inte finnas, åtminstone inte bland musikartisterna.

En liknande situation var jag med om för några år sedan, närmare bestämt 2005. Då gick jag in på en bokhandel (mellan Avenida Garzón och Plaza Martes) lite nyfiken på vilka böcker som var okej och inte. Först frågade jag efter Guillermo Cabrera Infante, som i turistböckerna omnämns som en av Kubas största författare. Expediten hade aldrig hört talas om honom, men jag tror hon förstod att jag var en jobbig utlänning som ställde besvärande frågor för hon hänvisade mig till ”La Directora”, chefen för bokhandeln. Gå själva in och fråga efter Ángela när ni har tillfälle och hälsa från mig.

Med henne efterfrågade jag Pedro Juan Gutiérrez, Kubas kanske nu levande mest kända författare internationellt som jag visste bodde i Havanna. Efter att jag nämnt några av titlarna på hans böcker (bl a Trilogía Sucia de la Habana) hajade hon till, tittade sig över axeln och viskade "den mannens böcker kommer Ni inte att hitta i någon bokhandel på Kuba." Vi gick in på hennes kontor och hade en lång, trevlig konversation där hon förklarade att han hade lämnat landet och därför var illa sedd. (vilket jag senare skulle överbevisa henne om inte var sant). Jag försökte med att detta alltså var ett tecken på att hans böcker var förbjudna på Kuba men det vägrade hon att gå med på. Enligt henne fanns det inga förbjudna böcker på Kuba. För att bevisa att så verkligen var fallet tog hon upp exemplet med Daína Chaviano (som jag senare läst mig till var en av Kubas mest folkkära författare). Hon lämnade Kuba i början på 90-talet, och då drogs genast hennes böcker in från bokhandlar och bibliotek. Så nu hade jag, enligt Ángela, fått svart på vitt att inga böcker är förbjudna på Kuba! Jag försökte tafatt med att det låter ju precis som att det är just det det är, men Ángela insisterade på att nej nej, inga böcker är förbjudna, men när en författare lämnar landet handlar det ju om ett förräderi och då måste den personens böcker tas bort. Men de är inte förbjudna!

Detta är sådan där Kafkaesk logik som man ofta stöter på på Kuba och som bara kan förstås av någon som växt upp i ett totalitärt samhälle, men man förstår hur George Orwell fick inspiration när han skrev "1984", även om det var Sovjetunionen han refererade till då.

För att knyta ihop trådarna när det gäller Pedro Juan Gutiérrez, som Ángela insisterade hade lämnat Kuba, så hade jag faktiskt stämt träff med honom innan jag skulle flyga hem från Havanna. Jag besökte honom i hans taklägenhet där han bor på gatan San Lázaro i centrala Havanna och vi hade en liten konversation vilket är en historia i sig. Jag berättade om mötet med Ángela i bokhandeln i Santiago de Cuba och han skrattade gott. Hursomhelst så hade jag med mig ett exemplar av hans bok "Animal Tropical" som han fick signera och dedicera till Ángela i Santiago de Cuba, och som jag senare lyckades skicka till henne med en kompis. Dedikationen löd (fritt ur minnet) "Para Ángela, del Animal Tropical, que sí vive en La Habana, y donde morirá" ("Till Ángela från det Tropiska Djuret, som faktiskt bor i Havanna vilket han planerat göra i resten av sitt liv")

Häromdagen var jag och hälsade på en person som heter "Pompi" Chaviano som hamnat i massa trubbel eftersom han satt sig på tvären i systemet. Myndigheterna har rivit hans hus och han har varit inspärrad ett år på psykiatrisk klinik och andra trevligheter. Nu bor han i ett fallfärdigt skjul bakom den gamla tomten med sambo och ett nyfött barn. Första gången jag hälsade på honom var 2007 vilket berodde på att en kubansk kompis i Sverige hade berättat om honom och jag lämnade då kvar några böcker hos honom. (närmare bestämt Como llegó la noche av Huber Matos, Después de Fidel av Brian Latell och just Animal Tropical av Pedro Juan Gutiérrez). Nu när jag hälsade på igen berättade han att han bara en dryg månad senare hade fått besök av säkerhetspolisen som råkat få syn på böckerna och raskt konfiskerat dem.

Om man skall gå tillbaka lite längre så minns jag att jag läste en intervju med Silvio Rodriguez (en kubansk trubadur som är väldigt stor i Latinamerika). Numera är han tätt lierad med Fidel Castros regim och är förmodligen mångmiljonär, men i början av karriären var han programledare på kubansk teve. I intervjun berättar han att han vid ett tillfälle hade nämnt The Beatles i direktsändning vilket ledde till att han fick sparken. En bidragande orsak var också att han hade en bekant som suttit i ett av de arbetsläger - "UMAP" - som skapades på Kuba i slutet av 60-talet för omskolning av människor med avvikande beteende, intellektuella, homosexuella osv.

För övrigt är det varmt, svettigt och karneval och jag tror att skall ta en sväng ut i natten. Sov gott!

1 kommentar:

Anonym sa...

I just discovered the website who reviews about
many
home based business

If you want to know more here it is
home based business
www.home-businessreviews.com

Pingat på intressant.se

Jag har placerat min blogg i Linnéstaden på bloggkartan.se